
Największe targi wyposażenia wnętrz komercyjnych to spektakularne wydarzenie. Co dwa lata w niemieckiej Kolonii spotykają się najważniejsze firmy i osobistości naszej branży. Office Plus też nie mogło tam zabraknąć!
Co można zobaczyć na Orgatecu? Innowacyjne rozwiązania, które wytyczają nowe kierunki w projektowaniu przestrzeni publicznych. Ponadczasowe produkty, które mimo upływu lat cieszą się uznaniem i popularnością. Zaskakujące projekty, które odzwierciedlają najważniejsze trendy kształtujące przestrzenie publiczne. Wreszcie można sprawdzić, czy to co zobaczyło się dwa lata wcześniej było przemijającą modą, czy też stało się koniecznym elementem nowo wyposażanych wnętrz.
W tym roku reprezentacja Office Plus na targach była bardzo liczna. Po wydarzeniu odbyliśmy szereg spotkań wewnętrznych, żeby omówić to czego doświadczyliśmy w Kolonii. Spostrzeżeń mamy naprawdę bardzo dużo, dlatego postanowiliśmy opisać tylko niektóre z nich. Oto 4 subiektywne wnioski, które powinien znać każdy kto na targach być chciał, ale w tym roku nie miał takiej możliwości.
1/ MUST HAVE
Dwa lata temu podsumowując Orgatec wymieniliśmy 4 wnioski płynące z targów w 2016 roku. Pisaliśmy o rosnącej roli rozwiązań akustycznych, projektowaniu wnętrz tak by wspierały kreatywność, elastyczności (nie tylko) w przearanżowaniu wnętrz oraz obecności przyrody we wnętrzach komercyjnych. Nic się nie zmieniło. Każdy z tych elementów był również obecny na tegorocznych targach. Jest tylko jedna różnica. Dziś już nie projektuje się naprawdę nowoczesnych biur, które by nie uwzględniały tych aspektów wyposażenia wnętrz. Dziś są na górze listy priorytetów w kategorii MUST HAVE.
2/ LICZY SIĘ PROJEKT
Siłą wnętrz od zawsze jest projekt. Pomysł projektanta, który jest odpowiedzią na potrzeby klienta, przekuty w łączące się w spójną całość funkcje, kolory, kształty. Projekt od zawsze jest najważniejszy. Dlaczego teraz widać to coraz wyraźniej? Ze względu na produkty. Oczywiście, że różna jest ich trwałość, funkcjonalność i estetyka. A jednak większość z produktów upodabnia się do siebie. Równocześnie rozwiązań zarazem innowacyjnych i unikalnych jest bardzo mało, a te które są rzadko kiedy przynoszą unikalną wartości. Idea zmaterializowana w każdym milimetrze przestrzeni daje wartość największą!
Na tegorocznym Orgatecu chyba bardziej niż dwa lata temu najintensywniej oblegane były stoiska targowe, które przeciągały unikalną wizją całości, stoiska z wnętrzami opowiadającymi o czyjejś historii, idei lub wartościach firmy. Te opowieści manifestowały się zarówno w detalach jak i w układzie przestrzeni. Napis na tablicy i ołówki na biurku. Nawiązanie do dzieł sztuki i zastosowanie dzieł sztuki. Tworzenie unikalnych mebli i przerabianie przedmiotów (często zbędnych) na meble. Wykorzystywanie prostych materiałów: lastriko, litego drewna, surowych tekstyliów, łańcuchów i łańcuszków. Czynienie z przedmiotów takich jak buty środka do organizacji przestrzeni. Jasność zamysłu projektantów najwyraźniej uwidaczniała się w każdym calu estetycznych przestrzeniach monochromatycznych. A jednak to co na stoiskach mogło wydawać się przypadkowe w istocie było efektem doskonale przemyślanych i doprecyzowanych w najmniejszych szczegółach projektów!
3/ ZDROWIE JEST NAJWAŻNIEJSZE
Jeśli jakiś mega trend ma wpływ na wnętrza komercyjne, to z całą pewnością jest nim zdrowie. Jeśli na tegorocznym Orgatecu należałoby szukać produktów, które są innowacyjne, to z całą pewnością wiążą się on z dbałością o zdrowie. W obliczu zmian pokoleniowych na rynku pracy, dominacji pracy z komputerem do której nie jesteśmy ewolucyjnie przygotowani, czy zmian klimatycznych. Rośnie świadomość konieczności zadbania o zdrowie zarówno fizyczne i psychiczne. Dotyczy to można nawet bardziej profilaktyki zdrowotnej, jak niwelowaniu tego co negatywnie na zdrowie wpływa.
Fotele, w których siedząc czujemy się jak byśmy siedzieli na piłce. Krzesła zaprojektowane tak, żebyśmy (wbrew szkolnym zakazom) mogli się na nich bujać. Biurka wspierające pracę na stojąco. Meble wprost przeznaczone do wykonywania ćwiczeń w biurze. Rozwiązania zapewniające jeszcze więcej ciszy. Dzielenie biura na strefy, w dbałości o zmianę aktywności w ciągu dnia pracy. Stawianie na naturalne materiały oraz szukanie nowych sposobów na obecność przyrody we wnętrzach. Dbałość o zdrowie (razem z ekologią) ma dziś kolosalny wpływ na kształtowanie społeczeństw i przestrzeni w których ludzie spędzają czas.
4/ CZŁOWIEK W PRACY
Zaskakujące! Wnętrza prezentowane na Orgatecu 2016 zawierały wiele odniesień do wnętrz domowych. W tym roku tych odniesień było o wiele mniej. Zaaranżowane przestrzenie częściej zawierały elementy piękne, ale surowe, oficjalne, a nawet za zimne, by mogły się cieszyć powadzeniem we wnętrzach domowych. Wśród np. miękkich siedzisk, które z powodzeniem można stosować we wnętrzach komercyjnych i prywatnych, dominowały sprawdzone produkty, które na rynku dostępne są już od lat. Nie brakowało jednak drobnych elementów, które czyniły wnętrza bardziej ludzkimi…
Człowiek w pracy nie jest już sam. Coraz więcej pracy wykonują za nas urządzenia. Wiele dziś wykonywanych zawodów przejmują roboty. Pojawia się nie mało pytań o to nad czym właściwie człowiek powinien pracować, a co należałoby scedować na maszyny. Kreatywność, empatia, synergia pracy zespołowej, to tylko niektóre cechy unikalne dla ludzi. Właśnie te cechy powinny wspierać wnętrza projektowane z myślą o rynku pracy dzielonym między ludzi i roboty. Dlatego wśród prezentowanych rozwiązań można było zobaczyć stoły, na których można robić notatki sucho ścieralnymi flamastrami, by później stawiając ich blat do pionu zamienić je w tablice. Stoły do spotkań z możliwością gry w piłkarzyki i konferencyjne służące do gry w tenisa stołowego. Pomysły na aranżację miejsce do indywidualnej i kreatywnej pracy w skupieniu. Niezliczona ilość niezwykle wygodnych małych puf, do aranżacji przestrzeni na krótkie spotkania małych grup roboczych. Czy wreszcie pobudzające kreatywność zastosowanie typowych przedmiotów w nietypowy sposób.
0 Comments