
4 DESIGN DAYS, CZYLI 4 DNI DESIGNU W KATOWICACH, KTÓRE ODBYŁY SIĘ MIĘDZY 11 A 14 LUTEGO BYŁY OKAZJĄ DO DYSKUSJI NA TEMATY ZWIĄZANE Z WZORNICTWEM I PROJEKTOWANIEM. CHOCIAŻ W CZASIE IMPREZY NIE ZABRAKŁO DEBAT STRICTE POŚWIĘCONYCH PROJEKTOWANIU I ARANŻACJI WNĘTRZ UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ, POSTANOWILIŚMY ZE WSZYSTKICH WYSŁUCHANYCH PANELI WYCIĄGNĄĆ KILKA NAJWAŻNIEJSZYCH MYŚLI. PONIŻEJ NASZE SUBIEKTYWNE 4 NAJWAŻNIEJSZE PRAWDY DOTYCZĄCE WSPÓŁCZESNEGO PODEJŚCIA DO SZEROKO ROZUMIANEGO DESIGNU. PONIEWAŻ CODZIENNIE DOKŁADAMY STARAŃ, BY KAŻDE WSPÓŁTWORZONE PRZEZ NAS BIURO MOŻNA BYŁO OKREŚLIĆ JAKO DESIGNERSKIE BIURO*, DLATEGO O KAŻDYM Z ASPEKTÓW PISZEMY W KONTEKŚCIE ZLECEŃ REALIZOWANYCH PRZEZ OFFICE PLUS.
1/Różnorodność
Żyjemy w czasach różnorodności przestrzeni, form i zastosowań. Otaczająca nas różnorodność materialna jest pochodną naszych własnych oczekiwań. Jako społeczeństwo coraz mocniej podkreślamy indywidualizm, przy jednoczesnej otwartości na różnorodność. Projektowane produkty i usługi, albo tworzone są dla bardzo konkretnego użytkownika, albo cechują się łatwości modyfikacji, tak by najlepiej dopasować się do potrzeb odbiorcy.
Współcześnie projektowane wnętrza biurowe to już nie monolityczny open space. Designerskie biuro cechuje się wieloma różnorodnymi strefami od typowych przestrzeni pracy, przez nietypowo aranżowane miejsca spotkań i tak zwane miejsca chillout-u, po kuchnie bardziej przypominające miejsca spotkań, niż wnękę kuchenną. Te wszystkie przestrzenie płynnie łączą się ze sobą, tworząc jedno różnorodne miejsce pracy. Tak jak w domu czasem lubimy popracować w kuchni, a innym razem siedząc na kanapie, tak w miejscach pracy coraz częściej możemy dobierać przestrzeń do wykonywanych zadań i własnego nastroju.
2/Użyteczność
Nacisk na walory estetyczne nie przemija, ale w projektowaniu coraz ważniejsza staje się użyteczność. Wyzwaniem jest takie projektowanie by oprócz typowych zastosowań dany przedmiot spełniał również szersze funkcje. Oczywiście każdy aspekt użyteczności musi sprawdzać się nienagannie, a sam przedmiot musi być doskonale wykony i bardzo trwały.
Meble współcześnie dostarczane do biur i innych miejsc użyteczności publicznej pełnią więcej funkcji niż jeszcze dziesięć lat temu. Sofy i fotele muszą być nie tylko wygodnym siedziskiem, ale też komfortowym miejscem do rozmowy. Dlatego oparcia takich mebli są dziś wyższe, a one same coraz częściej określa się jako budki telefoniczne. Z roku na rok coraz więcej sprzedawanych kontenerów pracowniczych jest dodatkowo tapicerowanych – dzięki temu mogą pełnić funkcję siedziska. Również biurka (dzięki możliwości elektrycznego regulowania wysokości, czy łączeniu z innymi biurkami) coraz częściej pełnią funkcję stołów do krótkich spotkań roboczych. Designerskie biuro to miejsce wygodne i przyjazne w codziennym użytkowaniu.
3/Spójność
Świadomość patrzenia całościowego jest w projektowaniu coraz mocniejsza. Dotyczy to każdego aspektu zaczynając od tak wielkiej skali jak miasto, przez budynki, siedziby firm, aż po biurko jednego pracownika. Nie tylko projektanci, ale i użytkownicy wyraźniej widzą, że wszystko powstaje w kontekście i musi być z tym kontekstem spójne. W innym razie trudno mówić o projektowaniu naprawdę wysokiej próby.
Dobrze zaprojektowany biurowiec nawet jeśli cechuje się nietypową bryłą, nie powinien być w opozycji do zabudowy, w kontekście której powstaje. Powinien być spójny z tym co go otacza, ale również powinien być spójny sam w sobie. Od bryły, przez wystrój wnętrz, po wizytówki personelu i stronę internetową, a nawet muzykę, którą słyszymy w recepcji – każdy aspekt należy przewidzieć i zaprojektować. Wszystkie elementy, nawet jeśli nie są jednorodne, powinny ze sobą harmonizować (co najlepiej widać w przypadku hoteli). Ma to znaczenie także w codziennym użytkowniku przestrzeni. Kwiatek, czy zdjęcie na biurku pracownika tak długo mają rację bytu, jak długo są spójne z przedmiotami na innych biurkach i koncepcją całego biura. Trudno sobie wyobrazić designerskie biuro, w odcieniach szarości w którym jedno biurko jest różowe – bo to ulubiony kolor któregoś z pracowników.
4/Zmiany
Otwartość na zmiany jest dziś nieunikniona, bo następują one coraz szybciej. Zmieniają się formy pracy i zawody oraz pokolenie pracowników (pokolenia X,Y,Z). Zmieniają się oczekiwania i potrzeby, a co za tym idzie zmienia się technologia i rynek. Te zmiany wymuszają na projektantach albo tworzenie ciągle na nowo, albo tworzenie tego co trwałe, ponadczasowe i naprawdę wysokiej jakości. Wiele wskazuje na to, że właściwym kierunkiem jest to drugie rozwiązanie.
Firmy planujące designerskie biuro coraz częściej wybierają rozwiązania biurowe, które łatwo jest modyfikować (np. mobilne stoły), czy zastosować do różnych potrzeb (obrotowe fotele pracownicze mogą z powodzeniem służyć w salach konferencyjnych, ale krzesła konferencyjne do wielogodzinnej pracy się nie nadają). Równocześnie wybierane produkty często cechują się prostotą i elegancją ponadczasowego wzornictwa, a nade wszystko doskonałym wykonaniem.
Podsumowanie, czyli wspólny mianownik!
Czy powyższe cztery aspekty mają wspólny mianownik? Tak, jest nim całkiem oczywista zasada, by w centrum projektowania stawiać użytkownika. Stwierdzenie, że nie produkt lecz człowiek powinien być celem pracy projektanta, wydaje się oczywistością. A jednak podczas 4 Design Days ta kwestia powracała w bardzo wielu wypowiedziach. Można więc sądzić, że jest ona ciągle nieprzepracowana przez tych, którzy tworzą otaczającą nas przestrzeń, przedmioty, czy usługi. Jeśli więc jest jakaś nieprzemijająca prawda na temat designerskiego biura, czy też po prostu designu, to niewątpliwie jest to, że przede wszystkim powinien on być odpowiedzią na ludzkie potrzeby.
===
* Zdajemy sobie sprawę z niedoskonałości używania w języku polskim określenia designerskie, dlatego w tekście piszemy je kursywą. Słowo design (i jemu podobne) jest na tyle popularne, że nie widzimy sensu z nim walczyć, raczej wolimy próbować wydobyć i pokazać jego znaczenie.
0 Comments