Aranżacja wnętrz biblioteki w Przasnyszu

Kolejna aranżacją wnętrz biblioteki, przeprowadzona przez naszą Firmę. Przeczytaj jak wyglądały przygotowania do inwestycji i jak przebiegało wdrożenie projektu.

 

Przygotowanie inwestycji

W 2011 roku, Miejska Biblioteka Publiczna w Przasnyszu podjęła pierwsze kroki zmierzające do modernizacji swojej siedziby i wymiany starych mebli na nowe. Pierwotnie postanowiono, że po zgromadzeniu funduszy, realizacja będzie dotyczyć oddziału głównego biblioteki miejskiej, ale także kilku podległych mu filii lokalnych w powiecie przasnyskim.

Po około rocznej przerwie przygotowano wizualizację wnętrz wszystkich obiektów, wraz z określeniem niezbędnego budżetu do wdrożenia przyjętych rozwiązań meblowych i aranżacyjnych. To umożliwiło zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji do wystąpienia o wsparcie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Po kolejnym roku oczekiwań na decyzję w sprawie dofinansowania z UE, okazało się, że pieniądze owszem zostały przyznane, jednak nie w takiej kwocie, o jaką się ubiegano. Zatem zakres inwestycji musiał zostać zmieniony. Finalnie skupiono się na aranżacji oddziału głównego biblioteki, przy tym, należało również zoptymalizować cenowo przeznaczony do tego celu asortyment mebli.

Aranżacja wnętrz

Zakres inwestycji obejmował bardzo liczny asortyment pozycji, od łyżeczek, filiżanek, szklanek, talerzy itp. do działu socjalnego, przez sprzęt AGD, jak lodówka, zmywarka, ekspresy do kawy, po krzesła, fotele, stoły, biurka, regały, aneksy, czy także elementy wizualizacji formalnej, czyli plakaty, tablice informacyjne i piktogramy do oznakowań w poszczególnych wnętrzach obiektu.

Klient zamówił również rolety do okien o odpowiednich rozmiarach, które dopasowaliśmy kolorystycznie do założeń aranżacyjnych pomieszczeń. Dostosowując się do przydzielonego budżetu zaproponowaliśmy produkty o możliwie najlepszych cechach funkcjonalnych, jakościowych i wizualnych. W pierwszej kolejności na terenie biblioteki odbywał się remont, po zakończeniu którego, nasza firma rozpoczęła pracę w pustych wnętrzach.

Aranżacja wnętrz objęła całe wyposażenie niezbędne do tego, by obiekt zapewniał pełną funkcjonalność użytkownikom i pracownikom. W aranżacji należało też wykorzystać część dotychczasowych mebli, czyli stworzyć spójną całość z wykorzystaniem starego i nowego asortymentu, np. dostarczone przez nas regały metalowe na książki musiały być dopasowane do już istniejących.

Klient idąc z duchem czasu, chciał również bardzo dobrze przystosować wnętrze nowej biblioteki do potrzeb najmłodszych czytelników. Zlecił nam wyposażenie oddzielnej sali w niestandardowe meble dziecięce i odpowiednio miękkie i atrakcyjne kolorystycznie wykładziny z wzorem. Wszystkie parametry asortymentu zostały określone we wcześniej przygotowanej specyfikacji. Musieliśmy więc stanąć na wysokości zadania i dostarczyć elementy o dokładnie takich cechach wizualnych i funkcjonalnych, jakich chciał nasz Zleceniodawca. Tak też się stało i osiągnęliśmy zamierzony efekt. Dostarczyliśmy również zabawki i gry edukacyjne.

Biblioteka podzielona jest na osobne strefy:

  • wypożyczalnię i czytelnię ogólną, w których znalazły się m.in. nasze lady recepcyjne do obsługi czytelników;
  • salę dla dzieci urządzoną przez nas od samego początku;
  • salę konferencyjną dla 30 osób ze sprzętem multimedialnym dostarczonym i zainstalowanym przez naszą Firmę.

W obiekcie znajdują się też pomieszczenia zaplecza bibliotecznego, m.in. pokój konserwacji i oprawiania książek, gabinety dla pracowników i dyrektora, aneks kuchenny oraz łazienki. W każdym z wymienionych pomieszczeń znalazło się nasze wyposażenie, włącznie z takimi elementami, jak dozowniki na mydło, zasobniki na ręczniki i papier toaletowy, czy lustra pod wymiar.

Specyfika asortymentu

Wszystkie meble drewniane z płyty meblowej wykorzystane w realizacji, ze względu na wymaganą głębokość dopasowaną do wielkości przechowywanych w bibliotece akt, a także odległość, którą należało pomiędzy tymi aktami zachować, należało wykonać od samego początku pod wymiar. To samo dotyczyło podwójnych regałów wolnostojących, umożliwiających swobodny dostęp do zasobów bibliotecznych z dwóch stron; te również przygotowaliśmy na podstawie oddzielnego projektu i dostarczyliśmy złożone w całości do miejsca realizacji. Drewniane regały muszą zapewniać wytrzymałość ze względu na duży ciężar książek. Dlatego zostały fabrycznie sklejone i wyposażone we wzmocnione półki o grubości 25 mm. Ponadto, plecy wykonaliśmy z płyty 18 mm. Dzięki temu konstrukcja stała się sztywna, stabilna i odporna na znaczne obciążenia.

Podczas urządzania czytelni, Inwestor początkowo chciał zastosować duże stoły zintegrowane ze sobą, jednak ostatecznie, idąc za naszymi podpowiedziami, zdecydował się na mniejsze, o wymiarach blatu 80×80 cm. Pomieszczenie czytelni może pełnić różne funkcje. Należało je więc uwzględnić w doborze wyposażenia, a mniejsze stoliki łatwo łączyć i ustawiać w dowolne konfiguracje, w zależności od potrzeb. Dostarczyliśmy również kompaktowe biurka komputerowe z półkami dopasowanymi do gabarytów stacji roboczych i blatami zoptymalizowanymi pod względem wielkości do stopy monitora. Biurka zapewniają maksimum komfortu, nie zabierając cennej powierzchni podłogi. W czytelni zainstalowaliśmy regały na czasopisma i materiały multimedialne. Przed przystąpieniem do ich wykonania, otrzymaliśmy od Inwestora dokładną informację, jaka ilość tytułów prasowych i płyt CD ma się na nich znaleźć. To określiło nam ilość i rozmiary poszczególnych półek, a także gabaryty całej instalacji regałowej.

Meble dedykowane do pomieszczeń o precyzyjnie określonym przeznaczeniu, nie stanowią na ogół standardowej oferty producentów. Urządzanie wnętrz odbywało się według ściśle określonego harmonogramu, dzięki czemu realizacja przebiegała bardzo sprawnie i bez większych trudności. Był tylko jeden wyjątek, o którym należałoby wspomnieć. Dotyczył kilku sztuk mebli dostarczonych na miejsce z drobnymi uszkodzeniami. Wymieniliśmy je w ciągu trzech dni, włącznie z ponownym montażem. W efekcie, etap wykonawczy zlecenia, razem z reklamacją, zamknęliśmy już po tygodniu.

 

Podsumowanie

Był to jeden z tych projektów wyposażenia instytucji kultury, które nie postawiły przed nami większych wymagań technicznych. Natomiast szczególną cechą realizacji była możliwość optymalizacji niektórych elementów wyposażenia, by mimo ograniczonego budżet inwestycji, zapewnić zmodernizowanej bibliotece zakładaną funkcjonalność i zaplanowaną charakterystykę wizualną wnętrz. Oceń efekt naszych prac w galerii poniżej.