Wyposażenie szkoły w Wilanowie

Zlecenie kompleksowego wyposażenia nowej szkoły podstawowej w Wilanowie było dla nas interesującym wyzwaniem.

 

Dlaczego? Najważniejszym czynnikiem był czas. Wszystkie prace prowadzono od wiosny i prawie wszystkie musiały być zamknięte do 1 września (część została domknięta jesienią). Obejmowały one bardzo duży zakres prac – między innymi z uwagi na konieczność dostarczenia wyposażenia do wielu pomieszczeń różnego przeznaczenia. Nie obyło się bez komplikacji – ze względu na niełatwy do przewidzenia czas zakończenia prac przez innych podwykonawców. Ostatecznie kluczem do sukcesu okazało się nasze doświadczenie i duża elastyczność – zarówno oferty produktowej, jak i możliwości realizacji zadań zmieniających w projekcie.

 

Rozległa inwestycja

Budowa nowej szkoły podstawowej w Wilanowie to bardzo ważna inwestycja dla tej części Warszawy. Od września 2016 roku miała ona służyć ponad 800 dzieciom. Jednak jeszcze przed wakacjami budynki szkolne sprawiały wrażenie wielkiego placu budowy. Z pewnością lipiec i sierpień były dla budowlańców, architektów oraz wszelkich firm współpracujących przy wykończeniu i aranżacji wnętrz, czasem maksymalnego przyspieszenia tempa. Było jasne, że 1 września dzieci muszą mieć gdzie zacząć naukę.

Głównym wykonawcą inwestycji była hiszpańska firma, obecna na naszym rynku od stosunkowo niedługiego czasu. Mieliśmy już wcześniej przyjemność współpracować z jednym z pracowników tejże firmy. Zapamiętał on nas jako przedsiębiorstwo solidne, rzetelne oraz terminowe i dlatego zaproszono nas do grona podmiotów składających oferty na wyposażenie wnętrz. Stanęliśmy wówczas w szranki z kilkoma innymi firmami i okazało się, że nasza oferta była najlepsza. Jak się później dowiedzieliśmy największe znaczenie miało tu bardzo duże doświadczenie, kompleksowość oferty (możliwość dostarczenia wielu bardzo różnorodnych elementów – od parapetów po specjalistyczny sprzęt gastronomiczny) oraz bardzo konkurencyjna cena. W następnej kolejności mogliśmy przystąpić do rozmów ze wszystkimi zainteresowanymi stronami (generalnym wykonawcą, architektami, inwestorem czyli Urzędem Dzielnicy Wilanów oraz przyszłymi władzami szkoły) w celu wypracowania najlepszych rozwiązań dla dwóch budynków: samej szkoły oraz hali sportowej.

Elementy wyposażenia szkoły

Najbardziej oczywistymi elementami wyposażenia szkoły są ławki szkolne, biurka i szafki. Jednakże nasze zlecenie obejmowało bardzo kompleksowy wystrój różnego rodzaju pomieszczeń – nawet tych, których na co dzień nie widać. Kiedy podpisaliśmy w kwietniu umowę na pierwsze prace, mogliśmy od razu zająć się parapetami (zamontowaliśmy ich aż 400) oraz obudowami grzejników (200 sztuk na terenie całej szkoły). Nie było to zadanie łatwe do zrobienia w zakładanym czasie, gdyż inni podwykonawcy nie zawsze dotrzymywali terminów swoich prac. Dodatkowym utrudnieniem było to, że prace realizowano w okresie urlopów. Złożoność projektu wymagała częstych spotkań z głównym wykonawcą, inwestorem i architektami. Ostatecznie wszystkie zaplanowane pomieszczenia zostały wyposażone.

Do klas dostarczyliśmy standardowe wyposażenie w postaci krzeseł, ławek oraz szafek. Co ważne  standardowa kolorystyka mebli nie przypadła do gustu inwestorowi, w związku z czym zrealizowaliśmy partię mebli na specjalny indywidualne zamówienie. Wyzwaniem było również dopasowanie kolorystyki siedzisk (sklejka) i blatów (płyta laminowana). W fabryce wykonano wiele testów, aby dostarczyć jak najbardziej zbliżone próbki, które później zostały zaakceptowane przez dyrekcję szkoły. Warto podkreślić, że część krzeseł (tych mobilnych, które mogą być przenoszone między klasami przeznaczonymi dla dzieci w różnym wieku) posiadało regulację wysokości. Takich siedzisk było około 250 sztuk. Oprócz tego dostarczyliśmy około 550 krzeseł bez regulacji wysokości. Ponadto w klasach dla małych dzieci umieszczone zostały dodatkowe, małe, 90-centymetrowe szafki (przeznaczone na książki i inne przedmioty codziennego użytku).

Pokoje dla nauczycieli zostały wyposażone w stoły konferencyjne różnej wielkości, wygodne krzesła oraz szafki wykonane na indywidualne zamówienie (między innymi ze specjalnymi otworami na dzienniki lekcyjne).

Integralną częścią pomieszczeń dla dyrekcji były sekretariaty, w których liczyła się funkcjonalność i maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Z kolei w samych pomieszczeniach dla kadry kierowniczej zostały zamontowane meble wysokiej jakości – bardzo wygodne, wszechstronnie regulowane fotele biurowe oraz blaty w kolorze ciemnego drzewa z trójwymiarową strukturą płyty, która posiada realistyczną fakturę odwzorowującą usłojenie drewna. Obok pokojów dyrektorskich zamontowaliśmy również wyposażenie zaplecza kuchennego.

Główne elementy wyposażenia biblioteki to rzecz jasna: regały z możliwością regulacji półek (50 sztuk, robionych pod wymiar, ze zwiększoną nośnością półek). W naszym zakresie leżało również wyposażenie części czytelnianej, w której znajdowały się stoły, krzesła, a także wygodne sofy. Co ważne w bibliotece nie tylko można wypożyczyć książki, ale też zorganizować zajęcia lekcyjne.

Szatnie wyposażone zostały w szafki metalowe i ławki. Każda szafka została wyposażona w numerek wytłoczony na trwałym laminacie grawerskim (trudny do oderwania). Do zaopatrzenia było kilkanaście szatni, mieszczących łącznie ponad tysiąc szafek. Każda z nich ma swój jeden, niepowtarzalny klucz, a oprócz tego personel szkoły otrzymał komplet kilku (do każdej szatni) kluczy „matek” – otwierających wszystkie z nich.

Na stołówce najlepiej widać założenia kolorystyczne szkoły. Dominują w niej barwy zieleni i pomarańczy (takie właśnie dostarczyliśmy krzesła do stołówki), gdzieniegdzie przełamywane szarością stelaży. Na wyposażeniu stołówki znalazło się ponad 40 stołów i 150 krzeseł oraz duża lada do wydawania posiłków, której front również był pomarańczowy, a ponadto posiadał charakterystyczne nadruki wykonane metodą ultrafioletową.

Lada wykonana na specjalne zamówienie spełnia wszystkie wymogi obejmujące punkty wydawania posiłków. Wykonanie lady stanowiło dla nas niemałe wyzwanie, ponieważ jest ona jednym z najbardziej eksploatowanych elementów wyposażenia. Jej konstrukcja łączy w sobie płytę pomarańczowego laminatu z nadrukiem tłoczonym metodą Ultrafioletu. Gruby blat wykonany z konglomeratu kamiennego specjalnie zabezpieczonego przed działaniem wody, bemar wodny – urządzenie gastronomiczne do podgrzewania wody, czy szafki kuchenne znajdujące się pod ladą. Na uwagę zasługuje system wysuwanej z boku szafki cargo, która może zamykać wejście do kuchni.

Kuchnia to jedno z najbardziej skomplikowanych i najdrożej wyposażonych wnętrz, jeśli chodzi o koszt jednostkowy. Wszystkie sprzęty kuchenne wykonane zostały rzecz jasna ze stali nierdzewnej, a należały do nich między innymi bardzo specjalistyczne sprzęty z wyższej półki (również cenowej), takie jak: trzony kuchenne, stoły kuchenne, piec konwekcyjno-parowy, półki, szafki, regały, lodówki, zamrażarka czy zmywarka.

Na hali sportowej naszym obowiązkiem było dostarczenie i zamontowanie krzeseł na trybuny przeznaczone na ponad 100 osób. Krzesła zostały przytwierdzane do ścian za pomocą stalowych stelaży.

Wyzwania

Wyposażenie szkoły w Wilanowie było skomplikowanym projektem z kilku powodów. Najważniejszym z nich była konieczność stosunkowo szybkiego montażu w trudnych warunkach. Jak już wspomnieliśmy nie wszyscy podwykonawcy kończyli swoje prace zgodnie z harmonogramem, w związku z czym często nie mogliśmy wejść do wielu pomieszczeń większą ekipą i za jednym razem zamontować danej partii wyposażenia. Konieczne było dzielenie prac na części, co odwlekało je nieco w czasie. Pewnym utrudnieniem były również prace prowadzone wokół szkoły. Uniemożliwiały one między innymi swobodne wniesienie do budynku ciężkiego, nawet kilkusetkilogramowego sprzętu kuchennego. Pewnym utrudnieniem okazały się również bieżące ustalenia, które nieco zmieniały pierwotne plany. Jednakże bazując na swoim doświadczeniu byliśmy przygotowani na tego typu niespodzianki – zarówno nasza ekipa, jak i stany magazynowe są stosunkowo elastyczne, dzięki czemu cały projekt udało się zakończyć na czas, a 1 września dzieci mogły rozpocząć lekcje w swojej nowej szkole.